Tervetuloa!

Yhtenäiskoulun oppilaat bloggaavat koulun arjesta ja juhlasta.

perjantai 4. marraskuuta 2011

Journalistinen tutkimusmatka

Sekava yläkoululaisröykkiö kulkee Rautatieaseman ihmisvilinässä kohti Sanomataloa, levottomana ja väsyneenä pitkän viikon jälkeen. Asemagrillin rasvan tuoksu vaihtuu kukkakaupan aistihuumaan ryhmän edetessä asemahallin lävitse. Romaniorkesterin eloisa soitanto soi Elielinaukiolla ja hiipuu hiljalleen kaupungin taustahälyyn kun luokka saavuttaa määränpäätään. Jo pian edessä seisoo lasimonumentti, monien lehtien toimitusrakennus Sanomatalo. Käymme sisään suureen liiketilaan pienestä, lasisesta sivuovesta. Sisällä avautuu kliininen pukumiesten maailma, lasiseinät nousevat korkeuksiin ja ihmiset puhuvat puheluitaan siirtyessään työpaikasta toiseen. Luokkaretkeläisten joukko näyttää pieneltä. Hetken odottelun jälkeen ohjaaja tulee noutamaan ryhmän ”Tekö sinne Pisteeseen olitte menossa?”


Piste on virtuaalitoimitus, jossa opiskelijat 7. luokalta alkaen voivat tehdä journalistin työtä, keskustella lehdistön ja median roolista ja muodostaa aineistoista omat lehtijuttunsa. Interaktiivista työtä tehdään viidessä työpisteessä, joissa jokaisella vierailijalla on oma roolinsa ja työpanoksensa. Tietoa etsitään haastattelemalla, internetistä, toisilta reporttereilta ja päätoimittajaltakin. Pistettä järjestävät Ilta-Sanomat, Taloussanomat ja Helsingin Sanomat.
Virastorakennuksessa matkattuamme saavumme Mini-Helsinkiin, Pisteen työtilaan, jossa alkaa välittömästi keskustelu journalismin asemasta, median oikeuksista, sananvapaudesta, yksityisyydestä ja infoähkystä. Ohjaaja vertaa innolla näkemyksiään oppilaiden havaintoihin ja esittelee joitakin esimerkkejä yksityisyyden rajan rikkomisesta ja tiedonhankinnan teistä. Keskustelun päätteeksi oppilaat katsovat Tikkurilan medialukiossa valmistuneen lopputyön median asemasta nuoren elämässä, audiovisuaalisen elämyksen maailman kirjosta.



Jäähallista, jossa keskustelut pidetään, oppilaat pääsevät itse töihin, työpisteihinsä ympäri Mini-Helsinkiä. Jokainen saa oman puhelimensa - lainaksi tietysti - joihin päätoimittaja soittaa ja määrää työtehtävän. Juttua tonkiessa tulee tutuksi koko Mini-Helsinki, tietolähteet ovat mitä erikoisimmissa paikoissa, kuten saunassa. Faksi, sähköposti, puhelinhaastattelu, journalistin keinot ovat monet. Eri tekstivaihtoehdoista täytyy valita oikea, kuvista paras ja layouteista vetävin. Jutut valmistuvat tehokkaasti reportterien eläytyessä rooleihinsa. Päätoimittajan deadline on ehdoton. Aiheet ja tieto alkavat jäsentyä ja selventyä, kunnes toimittajat ovat valmiita kokoamaan tietonsa toimituskokouksessa. Päätoimittaja ei hyväksy muuta kuin parasta, joten muistiinpanoista täytyy kerätä viimeinenkin murunen. Etusivun jutut kuitenkin valmistuvat ajallaan ja esittely alkaa.

Uutisten aiheet vaihtelevat eläinaktivistien piirittämästä valaanpyyntialuksesta myytyyn jääkiekkojoukkueeseen, kaikki aiheita jotka pitävät väsyneen ryhmän mielenkiinnon yllä. Lyhyehkön uutisten kommentoinnin jälkeen työ on ohi ja oppilaat valmiina ansaittuun viikonlopun viettoon.

Tämä lehtijuttu syntyi yhdeksäsluokkaisten äikäntunnilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti