Tervetuloa!

Yhtenäiskoulun oppilaat bloggaavat koulun arjesta ja juhlasta.

perjantai 5. lokakuuta 2012

Arvovieraita Ynkissä - opiskelijoiden näkökulma


Päivä alkoi vieraiden saapumisella täyteen auditorioon. Päävieras Wendy Behrens aloitti pienen esittelykierroksen jälkeen luentonsa. Hän kertoi mm. siitä, kuinka päätyi lahjakkaiden oppilaiden ohjauksen pariin. Oppilaat saivat myös kysyä valmistamiaan kysymyksiä, ja rouva Behrens pääsi kysymään oppilailta häntä askarruttaneista asioista. Luennon jälkeen suurin osa oppilaista pääsi kotiin, kun taas minä ja YNKin vanha oppilas Emmi saimme kunnian lounastaa Behrensin ja hänen seurueensa kanssa. Lounaalla pääsimme kunnolla keskustelemaan vieraiden kanssa. Keskustelua käytiin eri aiheista, kuten koulutuksesta ja koulukulttuurien eroista ympäri maailman. Myös eteläkorealainen vieras pääsi jakamaan kokemuksiaan aasialaisesta koulukulttuurista.

Kasiluokkalaiset briljeerasivat tyylikkäällä,
englanninkielisellä pöytiintarjoilulla.

Ruoka oli ravintolatapaan tarjoiltua, ja herkullinen jälkiruoka kruunasi aterian. Päivä oli kaiken puolin mielenkiintoinen, sekä hyvä tilaisuus koululaisille kansainväliseen vuorovaikutukseen.
- Joel Manner

  Muiden opiskelijoiden kommentteja: 

Viime perjantaina Ms. Wendy Behrens tuli puhumaan meille koulussa opiskelemisesta. Hän kertoi vaikeasti oppivista opiskelijoista sekä helposti oppivista opiskelijoista. Minulle uutta ja mielenkiintoista oli se, että Yhdysvalloissa voi valmistua oman aikataulun mukaan. Jos on nopea oppija ja todella fiksu, voi valmistua jo todella aikaisin, vaikka ehkä sosiaaliset taidot ole vielä niin kehittyneet. Suomessa ei näin ole. Meillä mennään oman ikäluokan mukana, jollei halua pitkittää opintoja. Meillä ei kauheasti oteta lahjakkaita opiskelijoita huomioon, vaan tunnit ovat samanlaiset kaikille. Lahjakkaille opiskelijoille voisi kuitenkin esimerkiksi antaa vaikeampia tehtäviä samasta aihealueesta tai antaa heidän syventää oppimaansa tietoa.

Ykköset ja kakkoset auditoriossa

Wendy Behrensin luento oli mielenkiintoinen ja ymmärrettävä. Luento oli paljon kiinnostavampi kuin mitä osasin odottaa ennen sitä. Minua kiinnosti erityisesti se miten hän ottaa lahjakkaat oppilaat huomioon ja miten hän tutkinut ja havainnoinut heidän tapaansa opiskella ja sisäistää asioita oppimisessa. Opin luennolla että oppimiseen vaikuttaa erityisesti ryhmän koko ja se onko ryhmässä ainoastaan lahjakkaita oppilaita. Suomen kouluissa voitaisiin tehdä pienempiä ryhmiä lahjakkaille opiskelijoille, keskittyä enemmän heidän tarpeisiin ja keskittymiseen koulussa.

Mrs Wendy Behrens,
Gifted & Talented Education Specialist,
Minnesota Department of Education
Minua henkilökohtaisesti kiinnosti kaikista eniten se että jollain ihmisellä on sellainen halu löytää lahjakkaita lapsia ja eritoten auttaa heitä kehittymään parempaan suuntaan parhailla mahdollisilla tavoilla. Suomessa voitaisiin pitää joitain eritysopettajan tunteja joka tekisi kokeita ja saisi näillä selville lahjakkaita oppilaita. Opin häneltä että lahjakkaita lapsia on enemmän kuin luullaan ja kuka tahansa voi olla lahjaka, suomen kouluissa vaan monesti jotkut opettajat lannistavat oppilaita mikä on väärin.
Oli hyvä saada tietää millaista koulunkäynti on Yhdysvalloissa. Se varmasti avasi silmiä sen niille, jotka ovat harkinneet vaihtoa Pohjois-Amerikkaan tai muuten vain kiinnostuneita opiskelusta siellä. 
Minua kadutti jälkeenpäin, kun en kysynyt siitä, miten he liittävät harrastukset(urheilu, musiikki, taide yms.) ja koulunkäynnin.
Minusta Suomessa ei tarvitse muuttamaan mitään systeemejä sen takia, että koulunkäynnissä lahjakkaat pääsisivät loistamaan. Tämä lukiohakemuskäytäntö on mielestäni riittävän hyvä tapa mahdollistamaan korkeatasoista opiskelua niille, jotka tarvitsevat sitä. Suomen ei tarvitse ottaa muiden maiden käytäntöjä, ei meidän koulutusta muuten vain kehuta maailmalla!

Ruotsin suullista koetta seuraamassa
Perjantaina 28. syyskuuta ihana vapaapäiväni riistettiin pakollisella englannin luennolla, jonka piti Amerikasta Suomeen vierailulle saapunut Wendy Behrens. Ensisilmäyksellä Behrens muistutti jostain kumman syystä TV:stä tuttua Supernanny Jo Frostia. Taisi mennä väsymyksen piikkiin.
Behrens puhui lahjakkaista oppilaista ja siitä, miten heitä tulisi opettaa kouluissa. Rupesin miettimään ala-astettani. Luokallamme oli melkoisia älypäitä: yksi tiesi todella paljon fysiikasta ja kaikkeen avaruuteen liittyvästä, toisella oli hyvä matikkapää, heidän lisäksi löytyi niin kielellisesti lahjakkaita oppilaita, kuin myös pari yleisneroa. Vaikka olin (ja olen edelleen) osan heidän kanssa silloin hyviä kavereita, heistä paistoi koko aika tyytymättömyys oloihin. Muistan, kun he esittivät vastakysymyksiä opettajalle, hakien fiksua keskustelua, ja opettaja oli ihan jäässä, eikä saanut mitään sanottua. Kaikki tekivät samat helpot tehtävät, ja lahjoja ei päästy koskaan hyödyntämään. Sääli.
Tätä asiaa miettiessäni skippasin tosin ison osan luennosta, joten mitään ei siitä jäänyt päähän. Osittain kiitos myös väsymykselle, joka vaikeutti keskittymistä. Olisivat voineet ajoittaa vierailun niin, ettei olisi vapaapäivänä tarvinnut koululle raahautua.


Tilaisuuden jälkeenkin riitti kysyttävää

Pidin perjantain luennosta vaikka ihan jokaista juttua en ymmärtänytkään. Oli mielenkiintoista kuunnella, että jossain ns. lahjakkaammat oppilaat voivat jopa hyppiä luokka-asteita ja jättää jonkun asteen käymättä. Pidin ideasta, että jokaisella oppilaalla pitäisi olla mahdollisuus oppia joka päivä jotain uutta koulussa. Tosin minua mietityttää voiko tällaista oikeasti toteuttaa, että pidettäisiin huolta, että aivan jokainen oppilas oppisi joka päivä jotain uutta koulussa. Suomen kouluissa voitaisiin ainakin pyrkiä samaan ajatukseen, että jokainen oppisi jotain uutta joka päivä. Voitaisiin esimerkiksi tehdä erilaisia kyselyitä, haastatteluita ja testejä joista ehkä sitten mahdollisesti erottuisi ne "lahjakkaammat" oppilaat. Näin myös opettajat saisivat tietää näistä oppilaista ja voisivat tarjota heille mahdollisesti joitain lisätehtäviä muun oppimateriaalin rinnalla, jotta näilläkin oppilailla olisi mahdollisuus oppia jotain uutta ainakin melkein joka päivä. Ymmärrän, että tämä voisi olla käytännössä todella hankalaa toteuttaa mutta voisimme suomen kouluissa ainakin jatkossa pyrkiä tarjoamaan jokaiselle oppilaalle jotain uutta opittavaa joka päivä!

- Lukion kakkoset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti