Päivä alkoi vieraiden saapumisella täyteen auditorioon. Päävieras Wendy Behrens aloitti pienen esittelykierroksen jälkeen luentonsa. Hän kertoi mm. siitä, kuinka päätyi lahjakkaiden oppilaiden ohjauksen pariin. Oppilaat saivat myös kysyä valmistamiaan kysymyksiä, ja rouva Behrens pääsi kysymään oppilailta häntä askarruttaneista asioista. Luennon jälkeen suurin osa oppilaista pääsi kotiin, kun taas minä ja YNKin vanha oppilas Emmi saimme kunnian lounastaa Behrensin ja hänen seurueensa kanssa. Lounaalla pääsimme kunnolla keskustelemaan vieraiden kanssa. Keskustelua käytiin eri aiheista, kuten koulutuksesta ja koulukulttuurien eroista ympäri maailman. Myös eteläkorealainen vieras pääsi jakamaan kokemuksiaan aasialaisesta koulukulttuurista.
- Joel Manner
|
|
Mrs Wendy Behrens, Gifted & Talented Education Specialist, Minnesota Department of Education |
Perjantaina 28. syyskuuta ihana vapaapäiväni riistettiin pakollisella englannin luennolla, jonka piti Amerikasta Suomeen vierailulle saapunut Wendy Behrens. Ensisilmäyksellä Behrens muistutti jostain kumman syystä TV:stä tuttua Supernanny Jo Frostia. Taisi mennä väsymyksen piikkiin.
|
Behrens puhui lahjakkaista oppilaista ja siitä, miten heitä tulisi opettaa kouluissa. Rupesin miettimään ala-astettani. Luokallamme oli melkoisia älypäitä: yksi tiesi todella paljon fysiikasta ja kaikkeen avaruuteen liittyvästä, toisella oli hyvä matikkapää, heidän lisäksi löytyi niin kielellisesti lahjakkaita oppilaita, kuin myös pari yleisneroa. Vaikka olin (ja olen edelleen) osan heidän kanssa silloin hyviä kavereita, heistä paistoi koko aika tyytymättömyys oloihin. Muistan, kun he esittivät vastakysymyksiä opettajalle, hakien fiksua keskustelua, ja opettaja oli ihan jäässä, eikä saanut mitään sanottua. Kaikki tekivät samat helpot tehtävät, ja lahjoja ei päästy koskaan hyödyntämään. Sääli.
|
Tätä asiaa miettiessäni skippasin tosin ison osan luennosta, joten mitään ei siitä jäänyt päähän. Osittain kiitos myös väsymykselle, joka vaikeutti keskittymistä. Olisivat voineet ajoittaa vierailun niin, ettei olisi vapaapäivänä tarvinnut koululle raahautua.
|
Pidin perjantain luennosta vaikka ihan jokaista juttua en ymmärtänytkään. Oli mielenkiintoista kuunnella, että jossain ns. lahjakkaammat oppilaat voivat jopa hyppiä luokka-asteita ja jättää jonkun asteen käymättä. Pidin ideasta, että jokaisella oppilaalla pitäisi olla mahdollisuus oppia joka päivä jotain uutta koulussa. Tosin minua mietityttää voiko tällaista oikeasti toteuttaa, että pidettäisiin huolta, että aivan jokainen oppilas oppisi joka päivä jotain uutta koulussa. Suomen kouluissa voitaisiin ainakin pyrkiä samaan ajatukseen, että jokainen oppisi jotain uutta joka päivä. Voitaisiin esimerkiksi tehdä erilaisia kyselyitä, haastatteluita ja testejä joista ehkä sitten mahdollisesti erottuisi ne "lahjakkaammat" oppilaat. Näin myös opettajat saisivat tietää näistä oppilaista ja voisivat tarjota heille mahdollisesti joitain lisätehtäviä muun oppimateriaalin rinnalla, jotta näilläkin oppilailla olisi mahdollisuus oppia jotain uutta ainakin melkein joka päivä. Ymmärrän, että tämä voisi olla käytännössä todella hankalaa toteuttaa mutta voisimme suomen kouluissa ainakin jatkossa pyrkiä tarjoamaan jokaiselle oppilaalle jotain uutta opittavaa joka päivä!
- Lukion kakkoset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti